Designed by:
branding w centrum spa
niedziela, 21 listopada 2010 07:19

Brand to marka, a branding to proces jej budowania. Rozpoznawalna marka to prawdziwy kapitał. Jej wartość niekiedy znacznie przekracza wartość samego centrum spa. Wśród marek kosmetycznych można znaleźć liderów wymienianych w rankingu Superbrands.

rozpoznawalna marka centrum spa – niematerialny kapitał

Budowanie marki centrum spa, czyli branding, jest procesem trudnym i długotrwałym. Nie zawsze można przewidzieć efekt końcowy tego procesu, gdyż wartość każdej marki podlega weryfikacji rynkowej i zależy od akceptacji klientów.

Kreacja marki przebiega wieloetapowo. Punkt wyjścia stanowi wizja marki. Trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytań. Po pierwsze jakie wartości ma reprezentować marka Twojego ośrodka spa, po drugie jaki jest cel marki, w jaki pozytywny sposób marka będzie wpływać na swoje otoczenie (jak zmieni świat na lepsze) i na końcu, jaka będzie przyszłość marki. Wartości dla marek spa i wellness pomimo podobnej oferty mogą być skrajnie różne. Oto kilka skojarzeń pomocnych w budowaniu wartości marki i misji centrum spa: zdrowie, sprawność, uroda, piękno, tężyzna fizyczna, dobre samopoczucie, dobrostan, bezpieczeństwo, specjalizacja, kompleksowa opieka, holistyczne podejście, profesjonalizm, długowieczność, nowoczesność, precyzja, szybkość, technologia, doświadczenie, dyskrecja, bezpieczeństwo, ochrona, medycyna, nadzieja. Każdy ośrodek spa i gabinet kosmetyczny musi sam znaleźć swoje unikalne wartości, które stanowić będą podstawy jego marki oraz dawać szanse na długofalowy rozwój.

Wyznaczone w pierwszym etapie wartości powinny znaleźć odzwierciedlenie w nazwie centrum spa. Poza tym nazwa powinna być prosta, łatwa do zapamiętania, unikalna, podkreślać istotę działalności i korzyści dla klientów. Właściwa nazwa stabilizuje wszystkie wysiłki związane z budowaniem marki. Jest uniwersalnym środkiem komunikacji i pozwala się klientowi utożsamić z marką.

Kolejny krok to projektowanie logo centrum spa, czyli stworzenie graficznej wizytówki firmy. Nie tylko kształt, ale również kolory mają znaczenie. Ciekawym spojrzeniem na zdrowotny aspekt kolorystyki stanowią badania Maxa Lüschera (www.luscher-color.ch), które dowiodły, że ludzie zależnie od swoich dolegliwości wybierają określone kolory. Nadciśnieniowcy preferują stymulującą czerwień i żółty, osoby z wrzodami dwunastnicy preferują ciemną zieleń, pobudzeni uspokajają się pod wpływem ciemnoniebieskiego i brązu, kaszel koi kasztanowy brąz i jasno niebieski, szary fiolet uspokaja i usypia, pomarańcz ożywia i wzbudza radość życia, natomiast jasno niebieski jest chłodną barwą i daje uczucie sterylności.

Największą siłą, która ma największy wpływ na wartość marki jest sam ośrodek spa. Gabinety spa to zwykle niewielkie firmy i dlatego łatwo jest skoordynować wszystkie działania marketingowe, a komunikacja pomiędzy pracownikami przebiega sprawnie. Osiągnięcie sukcesu przez markę rośnie, jeśli wartości pracowników są tożsame z wartościami centrum spa. Zaangażowani pracownicy, którzy w pełni rozumieją cele marki i składane przez nią obietnice, będą sami wnosili swój wkład w budowanie wartości marki. Dlatego należy przeprowadzać ocenę stopnia, w jakim wartości uznawane przez pracowników są zgodne z wartościami centrum spa i marki. Ponadto właściciel ośrodka spa musi być przekonany, że obietnice nie są na wyrost i jeśli skuszą klientów, to wszystkie zostaną dotrzymane.

Proces budowania marki centrum spa wspierany jest przez regularnie wykonywanie badania marketingowe, a pierwsza analiza powinna być prowadzona niemalże równolegle z procesem budowania marki. Kolejne etapy obejmują regularnie prowadzone analizy czynników mających wpływ na jej sukces, który zależy od kondycji wewnętrznej ośrodka, klientów, konkurentów i makrośrodowiska.

 

Chcesz skorzystać z tekstów opublikowanych na SpaPartners.pl - zapoznaj się z zasadami!